Leki nasenne - tabletki, syropy, preparaty - str. 1

( ilość produktów: 29 )

Sen jest to proces fizjologiczny, podczas którego zmienia się aktywność mózgu. Wyróżniamy dwa rodzaje snu m.in. sen bez szybkich ruchów gałek (faza NREM - non-rapid eye movement sleep) i sen z szybkimi ruchami gałek (faza REM - rapid eye movement). Fazy snu NREM i REM następują po sobie cyklicznie w trakcie nocy, tworząc cykle snu. Aby organizm człowieka był wypoczęty potrzeba 4-6 cykli snu.  

Jak długo powinniśmy spać?  

Długość snu jest uwarunkowana ze względu na indywidualnie zapotrzebowanie na sen ale również wiek ma znaczący wpływ na ilość przesypianego czasu. Dorośli zwykle przesypiają 7-8h natomiast niemowlęta potrzebują zdecydowanie więcej snu bo nawet ok. 16h. Im dziecko starsze tym mniej snu potrzebuje. Natomiast w wieku podeszłym fazy snu są przyspieszone i osoba starsza wcześniej idzie spać, ale też wcześniej wstaje- dochodzi do skrócenia długości snu w nocy, za to wymaga krótkich drzemek w ciągu dnia.  

Co w takim razie z bezsennością?  

Wiele osób dotyka problem bezsenności spowodowany wieloma czynnikami. Osoby te uskarżają się na trudności w zasypianiu, brak utrzymania snu, wczesne budzenie lub sen który nie daje odpoczynku. Często powoduje te złe samopoczucie i zaburza prawidłowe funkcjonowanie w trakcie dnia. Wyróżnia się bezsenność przygodną, która trwa do kilku dni oraz bezsenność przewlekła, która trwa dłużej niż miesiąc.   Przede wszystkim należy zacząć od prawidłowego rytmu okołodobowego. To on reguluje organizmowi odpowiednią porę na sen, która powinna przypadać na okres ciemności. Z drugiej strony ważny jest proces homeostatyczny, który odpowiada nie tylko za długość ale także za głębokość snu. Dlatego pojawia się pytanie co na sen? Otóż warto zadbać szczególnie o: rytm posiłków w ciągu dnia, pamiętając aby ostatni posiłek był 2h przed snem i był on lekkostrawny, aktywność fizyczna, jednakże nie tuż przed snem, unikanie wysiłku umysłowego na 3h przed snem, również unikanie napojów zawierających kofeinę, alkoholu i papierosów, ponieważ używki te negatywnie wpływają na jakość i ilość snu. U dzieci dodatkowo należy pamiętać, żeby nie podawać słodyczy przed snem.  

Co na bezsenność? Jakie leki nasenne bez recepty zastosować?  

Jeśli zadbanie o prawidłową higienę snu nie wystarcza najlepiej byłoby spróbować preparatów roślinnych, których zadaniem byłoby wyciszenie organizmu, uspokojenie i odprężenie. Zalecane zioła to między innymi melisa, szyszki chmielu czy korzeń kozłka lekarskiego. W aptekach jest wiele dostępnych preparatów zawierających takie zioła w postaci herbat do picia ale również tabletek. Ponadto należy dodać, że są to „leki nasenne nieuzależniające”. Inne leki na sen bez recepty zawierają melatoninę wspomaga ona regulacje cyklu dobowego i zegara biologicznego człowieka. Lek na sen z melatoniną nie będzie natomiast odpowiedni dla kobiet w ciąży podobnie jak zioła dlatego warto skupić się głównie na odpowiedniej higienie snu. Jeśli chodzi o leki nasenne dla dzieci to podobnie jak w przypadku kobiet w ciąży należy zadbać o prawidłową higienę snu unikając stosowania leków. Co na bezsenność przewlekłą? W takim przypadku najlepiej skonsultować się a lekarzem i poszukać przyczyny braku snu. Dostępnych jest wiele leków nasennych na receptę jednak są to substancje, które stosowane długotrwale mogą uzależniać.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel